Minulý týždeň bol pre mňa osobne výnimočný. Písalo sa totiž testovanie 9. Niežeby som tomu prikladal nejakú veľkú váhu, resp. veľmi sa pre to stresoval, ale predsa len, ten týždeň bol od ostatných iný, odlišný. Pred testovaním som už nič neštudoval, a úprimne musím povedať, počas celého roka mimo školy som tomu nevenoval žiadnu pozornosť. V nedeľu pred začiatkom týždňa som vyliezol na strechu, kde som vôbec poprvýkrát chytil signál na GPS. Nakoľko už bol večer, nasledovala len kratšia prechádzka po ulici, ako to vôbec funguje, a pod. Na druhý deň to bolo inak.
Vydal som sa teda na trošku dlhšiu trasu (zas nie až tak dlhú, tam aj naspäť cca 7-8 km). Teraz už išlo lapanie signálu lepšie ako po prvý krát (neskôr aj v mestskej zástavbe sa to pripojilo dosť rýchlo, čo cením). Aj vo fórach na internete sa písalo o tom, že "napoprvé" to trvá o niečo dlhšie. Nakoľko ja a trpezlivosť občas nejde príliš dohromady, použil som asistenciu pomocou internetu, aby som chytil signál rýchlejšie. (Časom som zistil, že táto asistencia je, slušne povedané, hovno platná.) Priamo v telefóne je dostupná aplikácia Stopár, alebo ak chcete, Tracker. Pomocou nej sa dá merať aktuálna aj priemerná rýchlosť, dĺžka trasy, a po vyplnení osobného profilu aj spálená energia. Aplikácia, hoci nemá vstavané mapy, zapisuje GPS súradnice, a vytvára z nich trasu, ktorou ste šli. Tieto sa potom dajú vyexportovať do formátu *.gpx a zobraziť napríklad v Google Chrome. Na voľnom priestranstve, konkrétne na poli som dosiahol maximálnu presnosť +-11 metrov (čo je aj všeobecne mnou najviac zbadaná presnosť).
Ďalšia aplikácia, ktorú som použil sa volá TrekBuddy (http://www.trekbuddy.net/). Tá, po nahraní máp (ktoré si môžete vytvoriť podľa seba) dokáže zobraziť vašu polohu na mape, zapisovať ju, podobne ako Stopár, merať rýchlosť a nadmorskú výšku. Výhoda oproti Stopárovi je, z môjho pohľadu, väčšia stabilita. Stopár pri jazde na bicykli vo vrecku strácal signál, a tak bol jeho výsledok po pomerne hodnom kuse cesty len niečo cez 400 metrov. TrekBuddy, hoci sa občas sekne v presnej polohe (približne pár metrov, výnimočne viac, ale nie oveľa) takto nevypadáva (a to ani v meste), preto by som skôr odporúčil túto voľbu. Nevýhoda je nemožnosť zobrazenia celkového súhrnu prejdenej vzdialenosti, maximálnej dosiahnutej rýchlosti, kompletne spálenej energie a pod. Športovci by túto možnosť určite ocenili (a ja osobne tiež). Je síce dostupná v Stopárovi, ale vzhľadom na jeho výpadky je prakticky nepoužiteľná. TrekBuddy má tiež podporu takzvaných CMS profilov, čo znamená, že si sami nastavíte, ako chcete, aby program vyzeral. Tieto profili si môžte stiahnuť napríklad na vyššie uvedenej ofišl stránke, alebo si ich sami vytvoriť. Je to vec užitočná, a aj celkom pohledná, takže odporúčam si nejaký ten profil zaobstarať.
Dôležitá je tiež spotreba prúdu. So súčasne spusteným prehrávačom hudby je to obrovský žrút, ktorý vás po celodennej túre prinúti nabiť telefón. Bez prehrávača to už tak drastické nie je, a z plne nabitého telefóna som po asi hodine a pol, a po vytvorení niekoľko fotografií zbadal pokles batérie o približne 20 % (tí, čo majú Sony Ericsson vedia, že zo 100% to ide dole pomerne rýchlo, čím menej energie v batérii, tým pomalšie sa vybíja, resp. tým pomalšie z nej ubúdajú percentá).
Záverom hodnotím túto moju vôbec prvú skúsenosť s GPS navigáciou veľmi kladne. Ak budete mať šťastie, a budete mať silenjší signál ako ja, a holdujete športu, určite oceníte skvelú aplikáciu Stopár. No určite by vám nemala chýbať ani aplikácia TrekBuddy a k nej mapy podľa vlastného uváženia (pre MTB odporúčam turistickú mapu, je lepšia ako cyklistická, farebnejšia, výraznejšia s viac informáciami). Ešte vopred odpovedám niektorým na otázku či je to zadarmo. Áno, je to zadarmo. Zadarmo mapy, zadarmo navigácia. Platí sa len prístup na internet v prípade použitia asistencie pri vyhľadávaní signálu, ale to je zbytočné, takže áno, je to úplne zadarmo.
Dúfam, že som spomenul všetko dôležité, ďakujem za prečítanie.
Devil